Continu verbeteren: 5S

feb 23, 2017 | Bakkerswereld | 0 Reacties

Met de 9 vormen van verspilling in het vorige artikel zijn snel resultaten te behalen. Het ‘laag hangende fruit’ is snel geplukt. Dit motiveert het team én leidt tot een rendementsverbetering van de organisatie.
De volgende stap is de bakkerij naar de gewenste standaard te brengen. De techniek binnen lean manufacturing is 5S, dat refereert aan vijf Japanse woorden die een gestandaardiseerde opruiming en schoonmaak beschrijven.

5S systeem

Het 5S-systeem streeft naar een opgeruimde, goed georganiseerde en overzichtelijke productie. Op die manier neemt vanzelf ook de efficiëntie en arbeidsveiligheid toe.

Hoe ziet dit er in de praktijk uit?
S1 Scheiden:
• Spoor op wat niet nodig is of kijk naar de gebruiksfrequentie.
• Rommel in de vuilcontainer.
• Zaken van anderen teruggeven.
• Restmateriaal afvoeren.
• Ga na wat veel en weinig gebruikt wordt.
• Maak onderscheidt tussen verbruiks- en gebruiksmateriaal.
Scheiden is het onderscheid maken tussen wat noodzakelijk en wat overbodig is. Trek ook lades en kasten open. Kijk niet alleen naar spullen, maar ook naar grond- en hulpstoffen. De bergruimtes en de befaamde zolder worden hierbij ook geïnspecteerd. Geef eerst alles wat opgeruimd moet worden een rode kaart of een rode sticker met de reden en wat ermee moet gebeuren. Een criterium hiervoor kan de gebruiksfrequentie zijn: hou enkel die zaken bij die nodig zijn voor de productie van de week. Zaken die meerdere keren per week nodig zijn, worden ook bijgehouden, maar bij het sorteren wordt met de verschillende gebruiksfrequenties rekening gehouden. Ga daarna opruimen

S2 Schikken:
• Schets met elkaar de gewenste situatie, waar moet wat komen te staan.
• Gebruik labels en stickers om plekken te markeren.
• Maak gebruik van lijnen op de vloer, met tape of verf.
• Geef bakken en stellingen een kleur.
• Zet zaken op een vaste plek.
• Zorg voor eenduidige afspraken in meerploegendienst.
Schikken betekent de gereedschappen een vaste plek geven, de werkplek zodanig organiseren dat iedereen alles snel en gemakkelijk kan vinden. Hierbij wordt rekening gehouden met efficiëntie en hygiëne.
Voor de ambachtelijke bakkerij kan ook gekeken worden naar de spullen voor productie van seizoen producten. De gereedschappen en materialen hiervoor gestructureerd opslaan, waarbij aandacht is besteed aan schoonmaken en repareren van defecten.

S3 Schoonmaken
• Iedereen poetst de eigen werkplek en gezamenlijk de rest van de ruimtes.
• Tijdens het poetsen machine en gereedschap controleren en zo nodig (laten) repareren.
• Bij ploegenoverdracht een schone werkplek overdragen.
Schoonmaken betekent ook het elimineren van oorzaken van storingen en incidenten, vervuilingsbronnen uitschakelen en schoonmaakmethodes vastleggen.

S4 Standaardiseren
• Maak regels over werkplekken.
• Zorg voor informatieborden.
• Maak voorbeelden van de gewenste situatie (foto’s).
• Zorg voor uniformiteit in gereedschap en materiaal.
• Wie wordt waar verantwoordelijk voor .
Standaardiseren geeft duurzaamheid aan de eerste drie stappen. De eerste drie S’en worden een gewoonte door methodes in te voeren die deze eerste fases vastleggen.

S5 Stand houden of Systematiseren
• Maak een checklist.
• Maak afspraken.
• Houd audits (in een bepaalde frequentie controleren afspraken worden nageleefd).
Stand houden betekent het borgen van de andere vier pijlers, waarbij gecontroleerd wordt of de gemaakte afspraken worden nageleefd. Hulpmiddelen zijn controlelijsten of audits op orde en netheid. De auditresultaten kunnen bekendgemaakt worden via tabellen of overzichten.

Peter Ruiter

Voorbeeld_5S_audit_formulier

Cadansinterim

Cadansinterim

Cadansinterim is opgericht door Peter Ruiter en biedt als interim manager oplossingen voor voedingsmiddelen producenten.