Continu verbeteren: de voorwaarden

feb 23, 2017 | Bakkerswereld | 0 Reacties

Continu verbeteren op een gestructureerde manier is in de ambachtelijke bakkerij goed toe te passen. In dit artikel wordt ingegaan op de voorwaarden om te komen tot een succesvolle implementatie van continu verbeteren.

Draagkracht creëren
Jij als ondernemer/manager hebt het idee opgevat om te starten met continu verbeteren. En het is prettig als je team jouw visie hierin ook kent en weet waar je naar toe wilt. Want wat verwacht je van je team? Welke bijdrage moeten zij gaan leveren en wat is het resultaat voor hen als individu?
Geen gemakkelijke vragen, maar als je er even voor gaat zitten kom je al een heel eind. Jouw droom: een opgeruimde bakkerij, niet meer zoeken naar grondstoffen, materialen en gereedschappen. En je wilt een team dat gestructureerd oorzaken oplost in plaats van gevolgen bestrijdt. Want je kent bijvoorbeeld wel het jaarlijks terugkerende probleem met het produceren van seizoensproducten. Hoe werkt het ook al weer en waar liggen de spullen die we nodig hebben? En ja, een aantal zaken gingen toch wel onprofessioneel en keren die deze keer weer terug?
Dus organiseer een bijeenkomst waarin je jouw visie deelt met het team. Vertel hun rol daarin, hoeveel tijd je ervoor vrij wilt maken en lever de handvatten aan. Formulieren hiervoor zijn na behandeling van een methode in de volgende artikelen, te vinden op de website van Bakkerswereld. En vertel dat het geen grote projecten zijn, maar kleine stapjes en steeds met elkaar net even verder denken: is het probleem nu echt opgelost of hebben we ‘pleisters geplakt’.

Maak onderscheid
Bij continu verbeteren is er een onderscheid in datgene wat je gaat verbeteren in je bakkerij:
1. Niet waarde toevoegende activiteiten; waar wil de klant niet voor betalen? Bijvoorbeeld slechte kwaliteit of wat klachten oplevert. De klant betaalt namelijk niet voor verspilling.
• Spoor alle verspillingen op (tijdverlies door extra heen en weer lopen, grondstof, derving).
• Elimineer de verspillingen (de ongeplande).
• Of minimaliseer de verspillingen (de geplande, zoals derving).
• Begin met klein met projecten die (vrijwel) geen geld kosten.
• Gebruik je hersenen en niet je geld.
Met een dag observeren in de bakkerij, waarbij je verspilling in je achterhoofd houdt, sta je versteld van het verbeterpotentieel!
Pas daarna:
2. Waarde toevoegende activiteiten: voor welke verbetering is de klant bereid te betalen? Of waar ‘meer is beter’ voor geldt. Hierbij kun je denken aan
• Mechaniseren.
• Automatiseren.
• Optimaliseren.
Dit onderscheid bepaalt wie er gaan meewerken om de verbetering vorm te geven. Want continu verbeteren is iets wat de mensen in de bakkerij zelf kunnen. Als ondernemer/manager ben je vooral coach en faciliteer je je mensen. En het resultaat? Betere, snellere en goedkopere processen én een grotere betrokkenheid en motivatie van je medewerkers.

De tips
Medewerkers betrokken krijgen in continu verbeteren is van essentieel belang. Wat is hierbij belangrijk?
• Het al eerder genoemde houden van een ‘kick off meeting’.
• Neem je medewerkers mee in het ontwikkelingstraject.
• Stel een verbeterorganisatie op, inclusief overlegstructuur.
• Betrek medewerkers bij de afzonderlijke trajecten.
• Vier successen! Niets motiveert zo sterk als het vieren van successen.
• Beloon goede ideeën door ze uit te voeren.
• Benoem datgene wat niet goed gaat.
• Geef aandacht aan de afzonderlijke rollen binnen het team.
• Wees eerlijk.
• Vraag hulp als je vast loopt, je hoeft het niet alleen te doen.

In het volgende artikel wordt in gegaan op de 9 vormen van verspilling in productie.

Peter Ruiter

Cadansinterim

Cadansinterim

Cadansinterim is opgericht door Peter Ruiter en biedt als interim manager oplossingen voor voedingsmiddelen producenten.