Continu verbeteren voor het MKB

feb 23, 2017 | Bakkerswereld | 0 Reacties

World Class Operations Management, Operational Excellence, Lean Management… mooie termen, maar ben je al afgehaakt? Met jou waarschijnlijk al velen.

Deze termen worden gebruikt binnen industriële bedrijven als het gaat om systemen die gericht zijn op continu verbeteren. Maar als je kijkt naar de essentie van continu verbeteren zijn er genoeg methodieken die ook toepasbaar zijn in het ambacht.

Wat is continu verbeteren?
Continu verbeteren is het stap voor stap verbeteren van je organisatie. Als ondernemer of manager doe je dat met je team eigenlijk al dagelijks, maar misschien nog niet volgens een structuur. Continu verbeteren is niet iets groots, hier heb je geen grote projecten of bureaus voor nodig. Met je team een bepaalde structuur volgen om elke dag een klein stapje te zetten. De Japanse vertaling is Kaizen, wat betekent ‘uiteen halen en opnieuw in elkaar steken op een betere manier’. Na een jaar van veel kleine stapjes heb je in je bakkerij een grote stap voorwaarts gemaakt! Dus hou het klein, doe het samen en stap voor stap.

Hoe beginnen?
Een belangrijke eerste stap als je begint is het maken van foto’s. Zoveel mogelijk, vanuit alle hoeken en op meerdere momenten in de week tijdens en na productie. Deze foto’s zijn vooral interessant om na één of twee jaar terug te kijken naar de resultaten die geboekt zijn. Je bent als mens snel geneigd om te vergeten wat de oude situatie was en het ‘aha-gevoel’ zal groot zijn.

De continu verbeter cyclus
De kwaliteitscirkel of PDCA-cirkel van William Edwards Deming is de basisstructuur voor het continu verbeteren die je kunt gebruiken in de bakkerij. De methode is ontwikkeld in de vorige eeuw in Amerika en verder geoptimaliseerd door de Japanners. Inmiddels wordt deze methode over de hele wereld gebruikt. De methode beschrijft vier stappen in de verbetermethodiek:
PLAN: welk aspect wil je in de bakkerij verbeteren? Pak hier een klein probleem aan. Bijvoorbeeld moet er altijd gezocht worden naar de bezem, stoffer en blik. Kijk eerst goed waardoor het probleem wordt veroorzaakt en ontwerp een plan voor de verbetering van deze werkzaamheden. Stel voor deze verbetering doelstellingen vast.
DO: Als alle betrokkenen in de bakkerij het erover eens zijn, voer dan de verbetering door. Dit kan ook eerst in een proefopstelling.
CHECK: Meet na een week of maand het resultaat van de verbetering. Zijn de doelen gehaald?
ACT: Als de resultaten nog onvoldoende zijn, is er in de PLAN fase iets over het hoofd gezien. Dus stel het plan bij aan de hand van de resultaten uit de CHECK fase en voer de verbetering door.

PDCA methode

De PDCA-cirkel kan weer opnieuw doorlopen worden om de organisatie steeds verder te verbeteren.

Belangrijk bij de toepassing van de PDCA-cirkel is de borging. Is er iemand verantwoordelijk voor de bezems en stoffers? Wordt er op gecontroleerd? Is het team voldoende geïnstrueerd? Zonder borging is na verloop het resultaat weer terug bij af.
Al enig idee wat een besparing het in tijd en dus in geld oplevert als er elke dag niet meer gezocht hoeft te worden naar die bezem?

In de komende artikelen wordt verder ingegaan op technieken die je goed kunt toepassen in de bakkerij. Er wordt onder andere gekeken naar draagkracht in continu verbeteren, 9 vormen van verspilling, 5 Times Why, 5S, visgraatdiagram en het werken met verbeterteams.

Peter Ruiter

Cadansinterim

Cadansinterim

Cadansinterim is opgericht door Peter Ruiter en biedt als interim manager oplossingen voor voedingsmiddelen producenten.